Monday, January 18, 2010

Fire Precaution Systems



salam sejahtera rakan2...tajuk entri tu berat tak???

sy rasa berat seperti memikul beban...
yea..sy sendiri pun rasa cuak...
walaupun saya terpaksa amek fire sbg salah satu special topic saya..
namun ia takla secuak welding..

baru hari ni saya memasuki kelas fire setelah 2 minggu tak dapat nak register..

(shhh,sebenarnya sy yg bengong tak click kat butang sila pilih kursus pilihan)

haha..nasib saya baik sbb Prof Ow Chee Sheng takla segarang yg saya bayangkan..
almaklumlah Prof..(tp mmg saya cuak klu dapat tahu lecturer sy prof..bukan itu saja..malah beliau seorang Datuk..yaa..Datuk..bukan datuk nenek..)(wei..mmg lecturer sekarang kena ada title tula..ketinggalan zaman)


ok2..kembali kepada topic sebenar..sepanjang kelas tadi..
Prof Ow adala kongsi sedikit sebanyak pasal apa yg kita nak buat sewaktu kebakaran..
kira macam tips2 la..

1)klu kebakaran jgn pakai lif..sbb lif bukan baju..(haha tak lawak)
ada Prof sebut pasal thermal2 tp saya lupa sbb mengantuk..kelas pagi..(maaf tips tidak ada penerangan terperinci,lepas ni saya tak akan mengantukkan diri)
yg saya boleh ingat..only fireman can use the lift during kebakaran sbb mereka full equip..(Profff..mestila speaking)
full equip= baju oren yg bukan sebarangan baju tu..baju tu bole lalu kat api anda tahu tak??
uuuuuuuu(wat suara sin chan)

(inilah baju yg dimaksudkan itu..say hye to En Bomba...hyeee!!!)
hebat bukan..!!!


2)berbeza pula klu ade earthquake, lain pulak cerita..sila pakai lif tu walaupun ianya bukan baju..masuk lif tu kerana jika berlaku gegaran,lif tu akan berada pada shaftnyer...(Prof!!Prof Ow..tula,sy suruh jadi follower saya Prof enggan..tgk sy tulis ni entah betul ntah tak,takda org yg akn betulkan,takpa2 nant saya check)

manalah tahu kalau esok2 ada di antara kita ygdapt pegi jepun
dan terjadi gempa pulak..cepat2 apply apa yg tertulis...jgn tertukar pula..antara kebakaran dan gempa...


tu jela yg saya ingat..yg lain2 tu more to academic..karang ngantuk lak bila baca..haha..

Terdapat 2 jenis fire protection sistem yg dipasang..
1)aktif
2)pasif

haaa..yg ni la saya kena terokai pada visit saya keesokan harinya..adoiii..baru masuk kelas dah kena pergi visit n buat report..(sapa suruh hg jd student??ayak!!))

tiada gambar..klu nak jugak saya cari sekejap di internet jalur lebar...
selamat belajar dan pergi melawat untuk diri sendiri..go shitah!!!

No comments:

Post a Comment