Thursday, February 11, 2010

pengalaman zaman kanak-kanak 1



                                                                                               

Bismillahirrahmanirrahim

salam semua..pagi ni dapat ilham masa mandi nak wat entry pasal zaman kanak bermula dari tadika sampai sekolah rendah..tapi pagi ni untuk tadika la dulu..masa tadika ni mmg comot habis..almaklumlah..adik beradik ramai..mak takda masa nak tgk anak dia yg sebenarnya comel ni..tak percaya???tgk ni..ini pun dah kira touch up sikit dah ni sbb nak amek gambar..tgk ea..





potongan rambut depan yg tak sama..baju juga takda butang d gambar itu..tu tak tgk kasut lagi..*glup*..mak mmg potong rambut bg pendek sbb senang kot, dia tak payah nak ikat rambut aku pagi2..tapi kakak aku mak aku ikat..haish..ape la malang nasib aku..mungkin sbb aku pakai tdg..dulu aku suke bodek ayah..ayah suka anak dia  pakai tdg..dlm otak aku, ayah akan syg aku lebih kot jadi aku pakai kat umah..kat sekolah terbang..nak balik pakai balik..*hipokrit rupenyer aku dulu*..ehee...sekarang ni..adik aku yg last bukan main lagi bersiap nak g sekolah..siap boleh demand lagi style rambut camna dia nak..untung la hg juon..dulu kak shitah nak demand2 camtu mmg kena hanger kat badan....kesian aku kat budak ni..sebenarnya sebelum pergi sekolah taim salam2 mak ayah tdg tak tanggal lagi..tapi bila dah sampai kelas..tdg suma masuk dalam beg..nak balik nanti pakai balik??tak tawu nape perangai buruk sgt tym tu..bukan ade niat ape2..mmg tak suke pakai tdg masa ni kot..aik??bukan dah bagitawu ker kat atas tadi..bace jela..malas nak delete..

ermm..panjang dah intro..nak cerita pengalaman pulak ni..aku kecik2 suuuuka menangis..cari stokin tak jumpa nangis...bgn lmbt menangis (sbb nak tido lagi)..cari anak tdg tak jumpa menangis..suma2 la..sampai sekarang kot...

kat tadika aku ada 2 org kawan..Rahim dan Nazirah..kami satu kampung..aku la ketua diorang..masa tu cuti..aku pagi2 lagi dah siap2 mandi pergi bertandang umah diorang..rahim ngn naz ni sedara..umah dekat gile smpai boleh tak pakai kasut pun klu nak pergi..jengket2 jer dah sampai..*jengket sbb tanak bg kaki kotor*..

pagi tu aku dah bosan main dgn diorang aku ajak buat benda yg ekstrem sikit la..aku ajak diorang pegi playground kat tadika..diorang taknak sbb jauh...aku pujuk2 dalam sejam tu diorang setuju..dah setuju tu ade next stage pulak..nak kena mintak kebenaran ibu bapa pulak..hadoii..kami bukan nak pergi camping..nak pergi main kat tadika jer sbb masa tu kat tadika jer ada playground...diorang suma cuak nak cakap kat mak masing2...


hadoiii..aku la yg kena pergi jumpa mak diorang..aku memberanikan diri pergi jumpa mak2 diorang sambil wat muka comel..wahh..ntah ayat ape aku bg masa tu..mak diorang benarkan aku bawak diorang g tadika..*cewah...bawak tu macam naik kereta pulak*..padahal jalan kaki jer..


camni la rupe garang mak2 kawan aku..aku ni berani jugak la masa kecik..kan..kan..kan..???

jam 11 tgh hari..aku rasa la sbb mmg panas terik tym tu..berjalanlah 3 org budak berumur nak masuk 6 tahun menuju ke tadika..hati semakin berbunga2 tatkala nak dekat sampai kat tadika kami..

adoiiiiii...pagar kunci pulak???aku rasa hampa sgt..ke hulu ke hilir mundar mandir kat depan pagar tu..tgh pikir camna nak buat..tiba kami di dekati oleh seorang pemuda..dia sergah kami..aku pun lari lintang pukang..rupanya dia gila..aku lari tgglkan naz ngn rahim..tp aku boleh nmpk diorang pun lari lagi masa tu..aku jerit..lari!!!lari!!!...



tp aku yg paling depan masa tu sebab aku yg paling cuak sekali..aku nmpk rahim terkedek2 sbb fizikal dia..dia tembam masa tu..naz pulak di tempat kedua..tp aku lari laju giler siap amik jalan shortcut lagi..mmg pecutan aku masa tu klu boleh kira unit dia mesti horsepower la..sampai jer aku kat umah aku terus masuk rumah, menuju ke bilik pehtu duduk dlm bilik diam2..*tercungap2*..



macam ni la agaknya muka kami masa berlari..tp kami pakai baju taw!


aku dah taktawu ape cer kawan2 aku yg lain..keesokan harinya..naz cakap dia lari  tgglkan rahim..sampai kat rumah..dia terus sembunyi bawah meja makan...aku tak tawu ape cerita rahim..lepas pada kejadian hari tu..aku dah tak dibenarkan kawan dgn naz dan rahim untuk beberapa waktu..aku bosannnnnn sgt..naz pun dah taknak kawan dgn aku..kiranya aku takle jejak kawasan rumah diorang dalam bulan tu..mmg aku diisytihar dibuang kawasan family mereka la..sedih aku..main la aku sorg2 kat rumah dgn abg dan kakak yg tak berapa nak layan aku..

kat rumah pulak lain pulak cerita..aku gunting2 buku darjah 5 abg aku..aku betul2 tak tawu buku tu buku dia sbb aku tgk sepah2 jer pehtu cam tak pakai..dgn excitednya aku tunjuk kat dia sambil berkata."abg...aku ada byk duit.. tgk ni"..sambil menunjukkan hasil guntingan daripada buku teks abg aku..mmg abg aku bawak aku masuk bilik..dia baling aku kat tilam..pehtu pijak2 dada aku..sampai aku separuh mati..manala aku tawu..buku tu buruk jer..aku gunting la..mmg aku tak lupa kisah tu bang..hg kejam gila..dahla aku asthma..sebaik aku tak arwah..sikit lagi klu mak tak dtg..mmg aku mati kat situ jugak..

kerana kebudusan aku..abg aku curi buku sapa ntah untuk pulang balik..yela buku pinjaman kan..haha ! aku ni nak kata bengong dapat no satu lak kat tadika..mak aku pun tak sangka aku pandai jugak..haha !tp tu suma dulu..kini aku kat cni masih lagi tak abes belaja..nazirah dah berjaya jadi doktor dah..tu cita2 aku naz..asal hg amik..nmpk jer ko lembik naz..tp ko sekarang dah jadi doktor..rahim aku tak tawu..dah lost contact..tahniah kawan2 kerana mewarnai duniaku semasa aku masih putih..






tadika aku sebelah masjid sultan sulaiman, sebelah lagi asrama putera KISAS...

p/s:maaf  kepada naz dan rahim..*dah matang baru boleh berfikir untuk mintak maaf*..

sekian..berjumpa lagi di episod akan datang~

No comments:

Post a Comment