Tuesday, February 2, 2010

Resepi inti karipap bajet sedap dan mudah... anda pon boleh buat!!!




bahan2 untuk inti karipap bajet...korang pon boleh try buat..tapi klu malas mengatasi keinginan nak makan mmg tak dapek la nak tlg sebab nak masak ni memerlukan keikhlasan,kerajinan yg tulus ikhlas dari hati barulah dapat menghasilkan texture makanan yg indah menawan lagi sedap...thx en kekaseh sbb request nak makan ..boleh la amek kesempatan nak post entri ni....mmg aku nak kongsi jugak sbb masak ni takla susah sgt..sedap ngn tak tu belakang kira..klu kita rajin, dah selalu masak mesti la boleh berusaha ke arah kesedapan..alhamdulillah la sbb Allah turunkan talent mak aku kat aku..(ehem2..nak cakap diri tu masak sedap ker??)(baik jgn..nanti org menyampah nak teruskan pembacaan)


baik..terus ke bahan2..





bahan pertama(mukaddimah)..bawang putih dan bawang merah...ni mmg nak masak apa sekali pun mmg mak aku dah didik aku untuk menumis dulu..tak kira la tumis darat ker tumis laut ker...(yela didik..padahal tym mak masak duk layan melodi)..untuk rempah, ayah aku belikan tu..tu..babas mari..selalu aku guna adabi..tp dah ada..syukur..terima kasih ayah...rempah ayam dan daging..

rm=free..ayah dah bekalkan


bahan kedua (utama)..ubi kentang yg dipotong dadu..klu nak potong bulat2 pun boleh, bentuk bintang ker, bentuk awan dania ker..bentuk kapal terbang ker...ikut kreativiti la..tp tahun bila nak siap aku pon tak tawu la kan...senang potong dadu la..cantik jugakkan??

rm=free jugak sbb ayah belikan jugak..


bahan ke-tiga (haiwan)...bahan ni pun antara bahan yg terpenting juga..kira kau amek yg wajib ngn yg sunat jer..yg harus terpaksa aku tgglkan sbb kate bajet kan? boleh jugak kalau nak letak udang, daging, harimau..eheh..harimau takle makan..yg halal je taw...ni aku beli ayam part isi yg ada tulang lembut..

rm=2.50 untuk part ni sahaja..(cis..mahal)



bahan ke-empat(tumbuhan)...yang ni optional la..bg yg elergi sepi tak le makan sayur tak letak pon takpa..tp aku suka makan sayur..lagipun mekap la sikit masakan kita tu..takkan nak bagi kita ja mekap..daun sup dan daun bawang..

rm=0.50+0.60=1.10




mula2 tumis bawang putih dan merah
bila dah bau wangi,masukkan rempah..masak sampai garing
masukkan ayam..bg ayam masak..
lepas tu baru terjunkan ubi2 comel yg berbentuk dadu..
tambah air sampai ubi2 tersebut lemas dan jgn cuba selamatkan mereka..
biarkan empuk dan kering..(proses nak tggu kering bergantung kepada berapa liter air yg anda simbahkan ke kuali)
last but not least, masukkan la daun sup daun bawang..



siap..cost..rm3.60...boleh ajak jiran dtg makan..

siaran ulangan
bahan2..

bawang putih 2 ulas+merah 3ulas dimayang
ubi 8 biji di dadu
ayam ikut suka
daun sup+bawang beberapa helai
eh..garam dan gula secukup rasa..klu amatur..boleh letak garam 1 sudu besar gula 2 sudu besar..rasa..klu tak cukup, tambah..biasa aku campak..takda sukatan yg tetap..



selalu aku buat kulit sekali..tp takyah la nak cite..aku nak post resepi ni untuk inti sahaja dan ditujukan khas untuk student yg takda masa nak masak dan inginkan segera!!!boleh makan dgn roti...kepada sayang,klu u nak masak sendiri pon boleh sbb i dah postkan resepi ni..i bukan malas..tp mmg ada sikit la malas tu..haha !

4 comments:

  1. wei..ni untuk kau cuba...sila cuba....

    ReplyDelete
  2. wah...sila buat entry tuk wat kulit karipap tue...
    nak wat la winter break nie...

    org laki mcm sye nie mne pandai yg leceh2 nie...dah la kat sini susah nak cari bahan mcm kat mesia...huhu

    segera2 wat entry tue...

    ReplyDelete
  3. laa..comelnyer nak try...baik!!akan dipost kan..
    terima kasih sbb request..

    ReplyDelete