Tuesday, February 9, 2010

resepi kulit pulak...

sorry kepada yg request resepi ni..aku tak sempat nak buat sambil posing2 tangkap gambar..
so aku boleh cerita bahan2 dia kat cni..nanti dah try bg tawu eh jadi ke tidak..


bahan2:
tepung gandum
marjerin planta
garam
air suam atau biasa

dah..itu jer bahan2nyer..
harus diingat,resepi ini untuk kita2 sahaja..sbb aku bukan pro..tp aku buat boleh la makan dan setaraf dgn mak aku buat..gegege~




cara2:

untuk doh yg sedikit...agak2 la tepung tu nak pakai byk mana..
klu separuh, marjerin dlm anggaran 1/4 atau 1/3..
klu susah nak cari marjerin, minyak masak pun boleh digunakan..
tp kurang sedap la..

mari kita mulakan..



panaskan marjerin dan masukkan garam secukup rasa..

tggu sampai sejuk atau curahkan ke dalam tepung, tggu la sekejap

lepas tu, gunakan tenaga untuk menguli...tambahkan air sedikit demi sedikit sampai jadi doh..
jgn terlalu byk..

tips: nak tahu doh tu ok ke tak..cuba kelim macam tepi karipap tu..
klu tak melekat maknanya keras sgt..tmbh marjerin yg telah dicairkan sedikit..
doh yg lembut adalah doh yg bila kita canai,tak sakit pinggang pun..
adoi..camna nak terang ni..

cuba la dulu..nanti aku update dgn gambar..senang sikit nak follow..

sekian..muah2..

No comments:

Post a Comment