Thursday, February 10, 2011

Resepi Telur

Assalamualaikum dan salam sejahtera rakan2..


Alhamdulillah, bertemu lagi kita pada episode kali ini dalam "jalan2 sesat jalan"...

Untuk resepi kali ini, aku nak share resepi mudah dan ringkas seperti resepi episode yang lalu. Berpegang pada kata-kata "SEDAP DAN MUDAH..ANDA PUN BOLEH BUAT !!!", lalu terciptalah entri resepi sekali lagi bagi mengubat jiwa para penggemar masakan sedap dan mudah. (sedap ker???)

Untuk tidak mengecewakan para peminat entri resepi, jadi moleklah kiranya aku 'habaq awai-awai' bahawasanya entri ini tidak bergambar. Anda memerlukan imaginasi yang tinggi untuk membayangkan cara-cara dan bahan-bahan. Sumpah bosankan. Ala..nak wat camne..jangan la belah lagi. Nak jugak tulis resepi ni. Kalau nak tunggu gambar, alamatnye takde la entri resepi dari aku. Anggap jela aku ni mak korang, mak ajar masak mana pakai gambar, mak cerita je kan??(mak tak pernah ajar aku pun sebab aku malas masuk dapur.

ok. Tak mau cakap banyak. Kita terus ke bahan2nya:

1) 2 ulas bawang putih dimayang. (ini bukan ulik mayang diulik)
2) Minyak untuk menumis (sikit jer, jangan hentam sampai 5 botol)
3) Rempah kari ayam dan daging (ikut suka nak pakai banyak mana)
4) Telur ayam (suka hati juga nak berapa biji)
5) garam dan gula (ada yang suka serbuk perasa ajinaikmoto pun boleh letak,selagi tak berdosa dibolehkan)
*separuh bungkus rempah kari boleh letak 4 biji telur. yeke??aku agak2 la..

Cara2nya...

Panaskan 2 sudu besar minyak masak.
Masukkan bawang putih yang telah dimayang..(wei, klu korang nak dadu pun ok, ade ke aku kesah??).
Setelah naik bau, masukkan rempah kari yang telah dicampur dengan air.
Berilah rempah tu bergaul mesra dengan minyak beserta bawang yang telah ditumis tadi.
Agak-agak rempah dah masak, pecah minyak (tapi mak cakap tak payah tunggu sampai pecah minyak pun takpe)..pecahkan telur lalu kacau. Tambahkan air jika mahu kuah banjir.
Masukkan garam gula secukup rasa. Serbuk perasa kalau mahu.
Siap ! boleh makan cicah dengan roti. nYam2. (sumpah lapar lepas tulis entri ni)


p/s:nanti klu aku masak, aku amek gambar upload eh..haha..(^^,)

Tuesday, February 8, 2011

nukilan

hati tak ingin membenci
walau diri seperti di pijak di dengki
redha dan tetap berdiri
mungkin cepat terasa hati
namun aku tahu
Allah ciptakan aku untuk sesuatu
menghambakan diri setiap waktu
mengenali hati budi hamba-hambanya
yang bagi aku Masyallah peliknya

realiti dunia
ramai yang tak mensyukuri nikmat penberian-Nya
namun mendabik dada
kata itu ini dia punya
biarlah
suatu hari kau rasa
pedih berbisa dari mulut kau juga
mungkin balik kepada kau pula
siapa kau??
entah
dari mana asalnya
keturunannya
jati dirinya
musnah
bila tiba di kota
ahhh..
biar hati meronta
aku sabar dan tabah
hanya doa
semoga kau menjadi hebat seperti yang kau mahu
aku bukan lawan
bukan tandingan
aku insan biasa
pergi la kiasu sana
aku kiasi
jangan kiasu padaku
kerana aku tak punya apa
harta pangkat malah rupa
nyah kau dari aku

itu hanya kata hati
lalu diri meronta merintih berperang dengan jiwa
sampai bila derita
hinggap di diriku
aku pasrah
 ya aku ulang
aku bukan tandingan mu
malah bukan lawanmu
berhenti !!!
berhenti !!!
berhenti !!!

kerana aku lelah
aku tidak cukup ampuh
aku kasihan
kasihan diri aku
eyahhhhhh !!!

lari..lari..lariiiiiiiii..
tapi kau kejar
aku tak boleh lari
kau datang menghampiri !!!

aaaaaaaaaa...
tolong pergi
tinggalkan aku
aku bukan lawan mu
aku bukan tandingan mu